Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Voorheen bestond vastgoed marketing uit het plaatsen van een bord, het samenstellen van een brochure en het zetten van advertenties in de plaatselijke krant en/of advertentiebladen. Tegenwoordig beginnen veel van de geïnteresseerde huizenkopers hun zoektocht online. Een sterke zichtbaarheid, zowel offline, online als in real life, is daarnaast van belang om het onderscheid te maken. Het strategisch inzetten van vastgoed marketing levert naast bekendheid ook interessante leads op.

Vastgoed marketing.
Vastgoed marketing.

Tactisch inzetten vastgoed marketing

Optimaal resultaat bij het promoten van vastgoed en vastgoedprojecten vraagt meestal een geïntegreerde aanpak. Niet alleen het toelichten van de projectontwikkeling, maar ook de manier waarop de communicatie verloopt bij het zoeken en selecteren van geïnteresseerde kopers of huurders is van invloed op het succes. Na het bespreken van de doelstelling van een vastgoed marketing campagne, wordt begonnen met de uitvoering. Bij het onder de aandacht brengen van een nieuwbouwproject, wordt een prospectus ontworpen in uw eigen stijl en voorzien van logo’s. Met een ervaren marketing manager worden de volgende stappen besproken en wordt gekeken hoe een campagne vorm kan worden gegeven. Dit kan zowel online als offline. Vastgoed marketing kan strategisch ingezet worden, waarbij zowel een enkel pand als een appartementencomplex of een nieuwe woonwijk in de kijker wordt gezet. Het vastgoed wordt technisch omschreven. De complete omschrijving maakt dat u veel tijd bespaard in het beantwoorden van vragen die potentiële kopers of huurders stellen.

Aanpak marketing vastgoed

Het ontwerpen en inzetten van een marketingplan vergt een degelijke voorbereiding. Als u een marketing campagne wilt uitbesteden, wordt eerst uitgebreid overleg gepleegd en worden uw ideeën, verwachtingen en budget besproken. Op basis van het gesprek stelt een vastgoed marketing bureau een plan van aanpak voor en worden de diverse stappen van de campagne toegelicht. Onderdelen van een marketing strategie kunnen zijn:

  • Offline, online en real life.
  • Gerichte gebiedspromotie, waarbij aandacht wordt besteed aan de faciliteiten en voorzieningen in de directe omgeving.
  • Het selecteren van kwalitatieve en non-kwalitatieve leads.
  • Flexibel marketing plan wat steeds bijgewerkt kan worden.
  • Communicatie over verkoop en verhuur.

Een marketing plan wordt gepresenteerd voor zowel de verhuur van woningen of appartementen, de verkoop van commercieel vastgoed of de ontwikkeling van nieuwbouwwoningen. Een ervaren marketing adviseur kan de vastgoed marketing voor u verzorgen. De uitvoering van marketing campagnes wordt door een marketing bureau van A tot en met Z voor u gedaan.

Belang vastgoed marketing

Het onder de aandacht brengen van een vastgoedproject, een uniek pand of een schitterende vakantiewoning in het buitenland doet u door middel van marketing. Geïnteresseerde kopers, huurders of beleggers willen van tevoren bepaalde zaken van een pand weten. Het samenstellen van een overzichtelijke en heldere prospectus is een bron van informatie. Bij het ontwerpen van een vastgoed brochure wordt rekening gehouden met de doelgroep en de manier waarop een project of pand wordt voorgesteld. Niet alleen tekstueel, maar zeker ook visueel is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen. Zowel een artist-impression als fotomateriaal moet er aantrekkelijk uitzien, zonder toeters en bellen. Hou het zakelijk, maar wees niet te afstandelijk in de presentatie. Aangezien beelden meer zeggen dan geschreven tekst, willen kopers en huurders zien hoe een pand en de omgeving eruit zien. De technische omschrijving en de manier waarop de duurzaamheid en klimaat neutraalheid in het project of pand zijn toegepast geven mensen direct een idee van de te verwachten energiekosten. Geïnteresseerde kopers of huurders die na het lezen en bekijken van de brochure en/of eventuele website vragen hebben, zullen daar contact over opnemen. Maak in de omschrijving van het pand melding van de manier waarop u bereikbaar bent. De huidige 24-uurs economie maakt dat mensen sneller dan voorheen een antwoord of reactie verwachten. Wees duidelijk in iedere vorm van communicatie en voorkom daarmee dat een koper of huurder vroegtijdig afhaakt, omdat vragen onbeantwoord blijven.

Imagebuilding met een marketing campagne

Het succes van vastgoed marketing valt of staat met het beeld dat kopers en huurders hebben van het project of pand. Imagebuilding is van groot belang. Vaak wordt gezegd ‘er is maar één eerste indruk”. De manier waarop de presentatie wordt gedaan, maakt het verschil. De eerste indruk, die niet langer dan een paar seconden duurt, is van onschatbare ware. Een verzorgde indruk spreekt geïnteresseerden aan. Eenheid waarbij zowel online, offline als in real life zijn betrokken maakt of kraakt een presentatie. Ervaren vastgoed marketing specialisten stellen een campagne samen, waarbij uw imago wordt vorm gegeven. In combinatie met het gebruik van een logo, presentatiemappen, brochures en een website die eenheid uitstralen vormt een bezoeker zich een mening over het project.

Vastgoed marketing bureau

Marketing- en reclamebureaus plannen en voeren marketingcampagnes voor een groot aantal sectoren uit. Niet elk bureau is gespecialiseerd of bekend met vastgoed marketing. Online vindt u op eenvoudige manier een overzicht van marketingbureaus. Zoekt u een bureau of marketing manager die zich specifiek met vastgoed en projectontwikkeling bezighoudt? De adviseurs van Investment Corporation Holland beschikken over een netwerk makelaars, vastgoedontwikkelaars en marketing adviesbureaus. Op basis van uw plannen wordt gekeken op welke manier de marketingstrategie vorm wordt gegeven. Elk pand, maar ook ieder vastgoedproject heeft eigen, unieke USP’s die u op de juiste manier onder de aandacht van potentiële huurders of kopers wilt brengen.

Advies en kosten marketing vastgoed

Het adviesgesprek over het vormgegeven van een gerichte marketingcampagne is vrijblijvend. Wanneer een marketing bureau voor u aan de slag gaat, worden kosten in rekening gebracht. Wat deze kosten zijn en hoe een offerte is opgebouwd, verschilt per project en per bureau. Bespreek met een marketing strateeg uw idee en geef aan welk budget u beschikbaar heeft. Marketing campagnes kunnen regionaal, nationaal of internationaal worden vormgegeven. Online zijn de mogelijkheden nagenoeg eindeloos. Offline zijn advertenties in tijdschriften en magazines veel gebruikt. Ook deelname aan een beurs, die gericht is op uw doelgroep, kan zowel de bekendheid als de interesse voor het onroerend goed vergroten. Zoekt u een marketing bureau dat uw komende vastgoedproject op de kaart kan zetten? Neem contact op met Investment Corporation Holland. U kunt ons telefonisch bereiken. Het contactformulier invullen is uiteraard ook mogelijk.

Vastgoed marketing – FAQ

1. Wat houdt vastgoed marketing in?

Vastgoed marketing is het inspelen op de verwachtingen, wensen en behoeften van geïnteresseerde kopers. Het is nadrukkelijk gericht op de verkoop van vastgoed. Het is mogelijk om een vastgoed specialist of een stylist in te schakelen om het vastgoed op de beste manier te presenteren. Vastgoed adviseurs weten wat gegadigden aantrekkelijk vinden en waar ze omschrijvingen van het beschikbare vastgoed aanbod bekijken.

2. Wat is het belang van vastgoed marketing?

Een pand op unieke manier omschrijven, waarbij belangrijke punten extra benadrukt worden. In 10 of minder woorden een omschrijving geven maakt vastgoed vindbaar en trekt de aandacht van potentiële kopers.

3. Hoe kan ik mezelf onderscheiden met vastgoed marketing?

Onderscheid wordt gecreëerd door het bieden van een toegevoegde waarde. Deze waarde moet aansluiting vinden bij de wensen en behoeftes van een gegadigde. U wilt vastgoed verkopen en een koper zoekt naar zijn of haar droomwoning. U kunt uw verkoopstrategie hier op aanpassen. In overleg met een ervaren vastgoed adviseur geeft u aan wat de toegevoegde waarde van het pand is en hoe dit aansluit bij onbezorgd wonen.

4. Waar moet een woning presentatie aan voldoen?

Om een pand erop zijn voordeligst uit te laten zien, is het belangrijk dat de ruimtes die gefotografeerd worden opgeruimd zijn. Voorkom knal kleuren of drukke patronen, niet iedereen kan daar doorheen kijken. Een vastgoed adviseur geeft tips over de dingen die u kunt doen om een woning of pand sterk over te laten komen. Vaak doen kleine aanpassingen of veranderingen wonderen.

5. Wat is belangrijk bij een bezichtiging?

Een opgeruimd pand dat er huiselijk en toch neutraal uitziet, geeft potentiële kopers inzicht in de mogelijkheden van een woning. In overleg met de vastgoed adviseur kunt u de bezichtigingen overlaten aan de adviseur. U hoeft dan niet zelf aanwezig te zijn. Dit maakt dat kopers zich vrijer voelen bij het bekijken van de woning, waardoor de kans op een succesvolle verkoop groter wordt.

6. Is vastgoed marketing duur?

Als u het promoten of presenteren van vastgoed uitbesteed aan een makelaar of adviseur, kunt u kiezen voor uiteenlopende vormen van dienstverlening. U kiest hierbij de manier waarop u begeleiding en bijstand van de adviseur verwacht. Tarieven en kosten voor het presenteren van het pand lopen uiteen. Over het algemeen vindt eerst een verkennend adviesgesprek plaats. De adviseur licht de mogelijkheden toe en bespreekt de tarieven met u.

7. Heeft een goed ogende vastgoedbrochure meerwaarde?

Zeker. Een professionele presentatie laat vastgoed op overzichtelijke manier stralen. De pluspunten worden uitgebreid omschreven en de bijgeplaatste beelden laten dit zien. Het is voor potentiële kopers belangrijk om te weten op welke manier een woning is verduurzaamd en hoe het energielabel is. In de presentatie wordt niet alleen aandacht besteed aan het pand zelf, maar ook de omgeving en beschikbare faciliteiten en voorzieningen worden omschreven.

8. Kan de marketing strategie aangepast worden?

Ja, als blijkt dat de gekozen strategie niet of onvoldoende werkt, kan voor een andere aanpak gekozen worden. Dit gebeurt meestal in overleg met de vastgoed adviseur die uw belangen behartigt. Het hoeven niet altijd ingrijpende wijzigingen te zijn.

9. Kan een plaatselijke vastgoed adviseur mij begeleiden?

Plaatselijke adviseurs kennen de lokale markt en helpen u bij het samenstellen van een professioneel verkoopplan. De adviseur doet onderzoek naar bestaande en/of toekomstige bestemmingsplannen en stelt een aantrekkelijk verkoopplaatje samen. Dankzij toegang en kennis binnen de gemeente en andere lokale (overheids)instellingen is de kennis van een lokale vastgoed adviseur van meerwaarde bij het (ver)kopen van onroerend goed.

10. Heeft internet invloed op vastgoed marketing?

Zeker. Het merendeel van de potentiële huizenkopers begint de zoektocht naar een droomwoning online. Platforms als Funda en Jaap worden dagelijks door duizenden unieke bezoekers geraadpleegd. Een snelle, succesvolle verkoop hangt af van de manier waarop een woning gepresenteerd wordt. Heldere, overzichtelijke foto’s en duidelijke omschrijvingen spreken tot de verbeelding van kopers.

11. Is vastgoed marketing bij vakantie onroerend belangrijk?

Ja. Als u vakantiewoningen ontwikkeld en/of verkoopt, is het belangrijk om het project uitvoerig te omschrijven. Zeker als het project nog in volop in ontwikkeling is, willen potentiële kopers graag alles weten over de faciliteiten en voorzieningen. Projectontwikkelaars maken duidelijke brochures en laten zien hoe de vakantiewoningen gebouwd en afgewerkt worden.

12. Is een informatie avond onderdeel van vastgoed marketing?

Nieuwbouw projecten kunnen gepresenteerd worden tijdens een informatie dag. Geïnteresseerden, omwonenden en andere belanghebbenden kunnen vragen stellen en worden op te hoogte gebracht van de voorgenomen plannen. Het kan een voordeel zijn om vooraf na te denken over een geschikt presentatie moment.