Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hotel verkopen Rome? Rome behoort tot Europa’s meest historische en culturele steden. Het is een van de hotspots voor hotel beleggers die worden aangetrokken door verbeteringen in het luxe hotelsegment en de recente transactie activiteiten. In vergelijking met steden als Londen en Parijs is de mix tussen zakelijke en toeristische overnachtingen in Rome anders. Rome kent een groter bezoekersaantal dat op ontspanning en vrije tijd is gefocused.

De gemiddelde prijs voor een overnachting in Rome ligt lager

Rome is een bestemming die iedere vakantieganger bezocht moet hebben. Rome geniet een grote populariteit maar de stad heeft niet dezelfde status en uitstraling zoals lifestyle bestemmingen als Londen, Milaan, Venetië en de Franse Rivièra die wel hebben. Daarnaast spelen andere factoren waaronder het gebrek aan investeringen en het ontbreken van een aantal internationale luxe hotelketens een rol. Hierdoor bereikt de luxe hotel markt in Rome niet hetzelfde prijsniveau in vergelijking met andere bestemmingen. Dit en een aantal uitdagingen maken Rome een aantrekkelijke bestemming voor investeerders en hotelexploitanten. Het kopen en verkopen van een hotel in Rome biedt mogelijkheden voor luxe hotel ontwikkelingen en een uitstekende bezettingsgraad.

Hotel kopen Rome of hotel verkopen Rome?
Hotel kopen Rome of hotel verkopen Rome?

Hotel kopen Rome / Hotel verkopen Rome – Is Rome een seizoensbestemming?

In tegenstelling tot Parijs en Londen waar het hele jaar een regelmatige bezettingsgraad waarneembaar is, is Rome meer een seizoensbestemming. Als u een hotel wilt kopen of verkopen in Roma, wees u zelf dan bewust van het feit dat de stad onderhevig is aan seizoensinvloeden. Het laagseizoen loopt van december tot februari. Door de aanwezige recreatieve attracties is Rome wel een populaire weekendbestemming gedurende het hele jaar. Tijdens de piekmaanden ligt de gemiddelde bezettingsgraad van de hotels tussen de 85% – 90%, waarbij Rome tot de beste bezochte steden van Europa behoort. Een stad die bovendien in staat is om grote aantallen bezoekers te blijven trekken.

Waarom liggen de overnachtingstarieven in Rome lager dan gemiddeld?

Rome mist de luxe uitstraling zoals Milaan, Londen en Parijs hebben. Hierdoor liggen de gemiddelde overnachtingstarieven in alle hotelklasses lager dan op overige bestemmingen gebruikelijk is. Dit is onder meer te wijten aan:

• Het ontbreken van hotels in het luxe topsegment. Dit zoals bijvoorbeeld de ‘Palace’ categorie in Parijs en hotels als The Ritz in Londen.
• Verschillende hotels in Rome hebben dringend behoefte aan investeerders. Daarnaast zijn er hotels die dringend behoefte hebben aan een complete renovatie waarmee de hotels over het algemeen genomen niet dezelfde kwaliteit en voorzieningen te bieden hebben als in gelijkwaardige steden.
• De gemiddelde kamerprijs wordt mede bepaald door de verkoop van suites. De kwaliteit en het aantal suites dat Rome kent is inferieur in vergelijking met andere steden.

De hotelmarkt in Rome biedt goede mogelijkheden als u een hotel wilt kopen of verkopen. Investeerders worden hartelijk verwelkomt en het rendement is goed. Door te denken in de richting van hotelverbeteringen en opwaarderen naar het complete volwaardige luxe segment is een investering in een hotel in Rome een goede beslissing. Als u een hotel wilt kopen of verkopen in Rome dan kunt u daarbij deskundig advies gebruiken. We kunnen u helpen met het vinden van de geschikte wegen naar nieuwe partners zoals een geschikte overname kandidaat. Binnen ons zakelijke netwerk beschikken we over goede contacten die de juiste wegen in Rome en Italië over het algemeen kennen.

Hotel kopen of verkopen in Rome FAQ – Veelgestelde vragen

Hier vindt u de meest gestelde vragen over hotel kopen of verkopen in Rome. De vragen zijn voorzien van korte en bondige antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Of wilt u meer informatie ontvangen over hotel kopen of verkopen in Rome? Stel uw vraag via het contactformulier en u ontvangt zo spoedig een antwoord.

1. Wat maakt Rome interessant om een hotel te kopen of verkopen?

Rome is de hoofdstad van Italië en is de vestigingsplaats voor nationale overheidsdiensten, internationale ambassades en consulaten. Rome is ook de thuisbasis voor een aantal grote multinationals. De stad is het middelpunt van kunst en cultuur, waarbij de aanwezigheid van het architecturale en archeologische erfgoed al decennialang bezoekers van over de hele wereld trekt. Als thuisbasis van de Heilige Stad is Rome bovendien de spirituele hoofdstad van het christendom en een befaamd bedevaartsoord dat jaarlijks door duizenden pelgrims wordt bezocht.

2. Wat kan ik verwachten van een hotel kopen in Rome?

Verschillende hotels in Rome hebben te maken met onder investeringen omdat hotelexploitanten de investeringsuitgaven te lang hebben uitgesteld. Dit heeft geresulteerd in een zeker aanbod van hotelvastgoed dat aan een volledige renovatie toe is. Hotelvastgoed in Rome is mede daarom van een andere, lagere, kwaliteit dan wat investeerders zoeken en vinden in steden als Parijs en Londen. Dit biedt niet alleen mogelijkheden om complete hotels en de exploitatie hiervan te kopen. Rome is bovendien een interessante stad voor beleggers en investeerders die hotelvastgoed willen kopen, maar de exploitatie daarvan graag uitbesteden aan ervaren hoteliers. Sale en leaseback is dan een meer dan interessante vorm financiering.

3. Waarom ontbreekt het luxe segment hotelvastgoed in Rome?

Verschillende internationale luxehotels zijn in Rome vertegenwoordigd. Toch is het aantal luxehotels beperkt. Hoteliers hebben niet de weg naar Rome weten te vinden. De interesse voor dit segment is zeker aanwezig, maar het ontbreekt vaak aan een geschikte locatie, partners en projecten. Ontwikkeling van nieuw luxe hotelvastgoed in Rome is een uitdaging voor zowel investeerders als ontwikkelaars. Er is een tekort aan beschikbare locaties, waarbij veel geschikte gebouwen beschermd zijn en/of in bezit van de kerk of Italiaanse families. Daarnaast hanteert de overheid een strikte wetgeving en kent de stad een hoog ontwikkelingsrisico. Als u geïnteresseerd bent in de ontwikkeling, aankoop of investering in luxe hotelvastgoed in Rome dan zijn er zeker kansen. Kennis en ervaring van de plaatselijke hotelvastgoedmarkt kan daarbij in uw voordeel werken.

4. Welke trends heeft een hotel kopen of verkopen in Rome te verwachten?

Rome is voor investeerders en particuliere beleggers een interessante markt om te beleggen. Hotelvastgoed in de stad is van hoogwaardige kwaliteit en biedt mogelijkheden voor zowel kopers als verkopers. Het aantal jaarlijkse hotelovernachtingen kent een stijgende lijn. De verwachting is dat deze trend zich ook de komende jaren voortzet. Dit biedt gunstige perspectieven voor beleggers die hun rendement kunnen verhogen. Voor een aantal hoteliers geldt dat de winstgevendheid vergroot kan worden door de afdeling Food & Beverage onder de loep te nemen. Met een creatief concept kan de concurrentie met onafhankelijke restaurants worden aangegaan. Een hotel sterk in de markt zetten verbeterd de positionering en biedt kansen op zowel de korte als langere termijn.

5. Hoe ontwikkeld de vraag naar hotelvastgoed in Rome?

Rome zal altijd een aantrekkelijke vakantiebestemming blijven. Afhankelijk van de groei van de binnenlandse economie en een groeiend aantal bezoekers uit onder meer de VS en het Verre Oosten kent de stad een uitstekende uitgangspositie voor verdere ontwikkeling. Beperkt aanbod van het luxe segment en een groot aantal renovaties van middenklasse hotels zullen de vraag naar accommodaties stimuleren. (Inter)nationale beleggers houden de interesse voor hotelvastgoed in Rome. Hoteliers blijven daarnaast zoeken naar alternatieve vormen van financiering om hun hotel te verbeteren en investeringen te kunnen doen. De onderhandelingspositie voor sale en leasebackcontracten wordt flexibeler.

6. Wat zijn de voordelen van een hotel kopen of verkopen in Rome?

Verblijfstoerisme en zakelijke overnachtingen in Rome kennen een stijgende lijn. Datzelfde geldt voor de RevPAR en ADR. Een hotel staat in Rome niet lang te koop. De markt kent interesse van (inter)nationale beleggers en kopers. Verkopers kunnen aan de hand van een zoekprofiel gericht onderhandelen met een potentiële koper of investeerder. Mogelijkheden om tot de gewenste verkoop of alternatieve financiering te komen zijn zeker aanwezig.

7. Wat zijn de nadelen van een hotel kopen of verkopen in Rome?

De hotelsector in Rome is gevarieerd. Mogelijkheden om uit te breiden zijn echter beperkt. Een bestaand hotel kopen of overnemen kan interessant zijn. Het is wel zaak om op te letten en te bestuderen wat de mogelijkheden zijn. Zeker bij (ver)bouwplannen kunt u botsen op strikte regel- en wetgeving wat de uitbreiding onmogelijk maakt. Vergewis u zelf ervan dat de verkoopprocedure verloopt volgens de plaatselijke regelgeving. Het is niet ondenkbaar om u hierbij te laten adviseren en/of te laten bijstaan door ervaren vastgoedspecialisten.

8. Kan een hotel kopen of verkopen in Rome het hele jaar door?

Rome is een stad die het hele jaar door interessant is als citytrip en als zakelijke congresbestemming. Het laagseizoen loopt van december tot en met februari. Hoteliers die hun hotel willen verkopen, besluiten dit gaandeweg. De meeste individuele hotels komen halverwege het seizoen op de markt. Toch is er ook een zeker percentage hotels dat zonder noemenswaardige ruchtbaarheid wordt verkocht aan investeerders.

9. Wat moet ik nog meer weten over een hotel kopen of verkopen in Rome?

Als buitenlandse investeerder of particuliere belegger is het goed om u vooraf te laten informeren over de wet- en regelgeving die in Italië van toepassing is. Hotelvastgoed is, zeker in Rome, een interessante investering, waar u een zeker rendement mee kunt bereiken. Achterliggende informatie en documentatie biedt inzicht in de bereikte prestaties en omzet van het hotel dat u op het oog heeft. U kunt zich gedurende de aan- of verkoopprocedure bij laten staan door de ervaren adviseurs van Investment Corporation Holland. Binnen de onderneming is een uitgebreide ervaring met internationaal (hotel)vastgoed aanwezig. De adviseurs werken op basis van no cure no pay en behartigen uw belangen.

10. Hoe kan ik verantwoord investeren in hotel vastgoed in Rome?

Verantwoord investeren begint met een degelijke voorbereiding en grondig marktonderzoek. Verzamel daarbij informatie over de hotelbranche en de onderverdeling in de zakelijke en toeristische markt. Bepaal het kapitaal dat u ter beschikking heeft en probeer te begrijpen hoe de hotelsector met andere markten in verbinding staat. Als u ervoor kiest om in buitenlands hotelvastgoed te investeren, moet u blijven lezen en kunnen de ervaren medewerkers van ICH samen met u de plaatselijke markt verkennen.

11. Is het verstandig om in economisch mindere tijden te investeren?

Economisch minder goede periodes zijn voor investeerders vaak de beste periode om vastgoed aan te kopen. Pessimisme, scepsis, optimisme en euforie bepalen de opgaande of neergaande markttrend.

12. Is ervaring nodig om succesvol te zijn na het aankopen van een hotel in Rome?

Als u een werkende hotelonderneming overneemt, dan neemt u in de regel alle facetten van het hotel over, inclusief medewerkers. Zonder enige ervaring of kennis van de branche is het letterlijk een sprong in het diepe en dat is zeker niet voor iedereen weggelegd. Wanneer u dapper bent om te investeren, terwijl andereen graag willen verkopen en wanneer u wilt verkopen terwijl anderen graag kopen dan levert dat voor beide partijen de beste voldoening op. Het is niet altijd noodzakelijk om met de stroom mee te gaan. Al kan ervaring van de (inter)nationale hotel- en reissector van invloed zijn bij het succes van uw hotel in Rome.

13. Op welke manier is ICH mij van dienst bij het (ver)kopen van een hotel in Rome?

De ervaren medewerkers van ICH begeleiding het volledige verkoop of aankoop proces. Hierbij kunt u rekenen op een grondige marktstudie van de huidige trends en ontwikkelingen. Maar ook de technische, juridische en commerciële waardebepalingen worden gedaan. U krijgt daarnaast persoonlijk advies over het aan- en verkoopproces en onze medewerkers voeren samen met of namens u de onderhandelingen met de (ver)kopende partij.

14. Wordt sale en leaseback van een hotel in Rome vaak toegepast?

Sale en leaseback constructies worden in de hotelbranche wereldwijd toegepast. Het is voor hoteleigenaren een interessante mogelijkheid om over liquide middelen te beschikken en gewenste investeringen mogelijk te maken. Tegelijkertijd geeft sale en leaseback u als investeerder direct maandelijkse inkomsten, doordat een pand direct na verkoop wordt verhuurd.

15. Is investeren in een hotel in Rome altijd succesvol?

De voorbije jaren kende het investeringspercentage in de hotelsector een daling. De internationale interesse in de Italiaanse hotelmarkt blijft hoog, met name op het vlak van toerisme. Nationale en internationale investeerders willen bestaand vastgoed verbeteren en ontwikkelen. Deze processen duren vaak lang en zijn niet altijd even succesvol.

16. Wat is het profiel van investeerders in hotelvastgoed in Rome?

Steeds vaker komen bestaande hotels in Rome in handen van buitenlandse investeerders. Dit is een breuk in vergelijking met het verleden, waarin het eigendom van het merendeel van de bestaande hotels in bezit was van veel kleine particuliere instellingen en/of investeerders.