Hotel verkopen Praag? De Tsjechische hoofdstad Praag behoort tot de meest aantrekkelijke steden van Europa. Toeristen bezoeken de stad graag en vaak. Na de val van de Muur in 1989 explodeerde de vraag naar goede hotelaccommodaties. De capaciteit op dat moment was erg beperkt en de kwaliteit onder de maat. De meerderheid van de hotels in Praag is na 1989 gebouwd en de meeste objecten zijn dus relatief nieuw.

Hotel kopen Praag / Hotel verkopen Praag – De Praagse hotels in vogelvlucht

Het merendeel van de hotels in Praag bevinden zich in de 3 en 4 sterren categorie. De stad heeft een aantal (inter)nationale 5 sterren hotels, maar het aantal is lager dan in vergelijkbare andere Europese steden. De meeste hotelexploitanten zijn tevens eigenaar van de hotelgebouwen. Hotel eigenaren die een gebouw huren zijn in de minderheid, al komt hier langzaam maar zeker een kentering in. Praag telt ongeveer 420 hotels die gehuisvest zijn in gerenoveerde en omgebouwde bestaande gebouwen. Nadat het aantal bezoekers aan de stad aan het einde van de vorige eeuw een vlucht nam is er bij de ontwikkeling in eerste instantie niet veel aandacht besteed aan luxe voorzieningen. Er zijn dan ook niet veel hotels met grote kamers, zwembaden, conferentiezalen etc. De mogelijkheden in deze hotels liggen soms voor het oprapen want er is wel degelijk een vraag naar meer luxe hotels met bijvoorbeeld wellness- en spa voorzieningen. Hotels in Praag zijn verspreid over de stad, waarbij een groot aantal hotels zich direct in het historische centrum bevinden. Kamers met grote kameraantallen bevinden zich vaker in de buitenwijken, waar wel openbaar vervoer mogelijkheden aanwezig zijn, zodat de gasten op vrij eenvoudige wijze naar de Praagse bezienswaardigheden in onder meer het centrum kunnen.

Hotel kopen Praag of hotel verkopen Praag?

Hotel kopen Praag of hotel verkopen Praag?

Hotel kopen en verkopen in Praag mogelijkheden

De hotelmarkt in Praag is bekend om de hoge bezettingsgraad verspreid over het jaar. De stad wordt zowel in de zomer als in de winter door toeristen en zakelijke reizigers bezocht. Het is een prima moment om een hotel in Praag te kopen of te verkopen. De markt kent een aantal luxe hotels die op investeerders wachten en daarnaast zijn mogelijkheden om nieuwe hotels aan te kopen en daarvoor een hotelexploitant te zoeken. Sale and leaseback is een veelgebruikte methode bij hoteleigenaars om kapitaal te vergaren om een gewenste verbouwing of uitbreiding van een hotel door te voeren. U koopt het gebouw, waardoor de hotelier kapitaal ter beschikking krijgt om renovaties of investeringen te doen. Het hotelpand wordt direct na de verkoop terug gehuurd en u bent zeker van een maandelijkse cashflow en een langlopend huurcontract. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor het kopen en verkopen van een hotel in Praag en eventuele sale and leaseback constructie? Neem dan contact met ons op, we beschikken over een uitgebreid internationaal netwerk en zoeken voor u de beste kansen. Zo kunt u investeren of uw hotel verkopen zonder dat u zelf op zoek hoeft te gaan naar de mogelijkheden die Praag u te bieden heeft.

Hotel kopen of verkopen in Praag FAQ

Hier vindt u veel gestelde vragen over hotel kopen of verkopen in Praag. De vragen zijn voorzien van korte en bondige antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Of wilt u meer informatie ontvangen over hotel kopen of verkopen in Praag? Stel uw vraag via het contactformulier en u ontvangt zo spoedig een antwoord.

1. Waarom is Praag een interessante stad om een hotel te kopen of verkopen?

De Tsjechische hoofdstad Praag is zowel het politieke, financiële als industriële centrum van het land. Praag is bovendien een toegang naar Midden- en Oost-Europa. Een vijfde van alle investeringen die in Tsjechië gedaan worden, vinden plaats in Praag. Zo’n 20% van het BNP wordt in de hoofdstad gegenereerd. Praag is een geliefde stad bij toeristen en dagjesmensen. De laatste jaren zijn de zakelijke overnachtingen sterk gestegen. Dit door een toenemend aantal congressen, evenementen, vergaderingen en netwerk bijeenkomsten. De hotelbezettingsgraad stijgt gestaag maar stabiel verder.

2. Wat zijn de voordelen van een hotel kopen of verkopen in Praag?

Praag is al decennialang een gevestigde citytrip bestemming. Bezoekers van over de hele wereld bezoeken de stad en overnachten in een van de hotels. Het accommodatie aanbod is divers en kent zowel in het directe centrum als in de buitenwijken mogelijkheden. Hotelvastgoed kopen is lucratief omdat de prijzen aantrekkelijk zijn en het rendement goede vooruitzichten biedt. De stad wordt bediend door verschillende low cost carriers die vanuit diverse andere Europese steden goedkope vluchten aanbieden.

3. Wat zijn de nadelen van een hotel kopen of verkopen in Praag?

Praag heeft de naam een goedkope stad te zijn, waarbij een marketingstrategie van het landelijke verkeersbureau lijkt te ontbreken. Vooralsnog wordt er weinig gedaan om een herhalingsbezoek te promoten en bezoekers aandachtig te maken op komende culturele evenementen en/of grote tentoonstellingen. Ondanks de pracht en praal die de stad op cultuurhistorisch vlak kent mist het een zekere luxe. Bezoekers komen ook niet echt naar de stad voor de culinaire ervaringen. Investeerders en verkopers van hotelvastgoed dienen zich bewust te zijn van enerzijds de beperkingen die de stad (nog) heeft en de uitdagingen en kansen die deze beperkingen anderzijds bieden.

4. Welke kansen zijn interessant bij hotel kopen in Praag?

De reputatie van MICE-stad wordt verder uitgebreid. Het aantal zakelijke evenementen dat in de stad doorgang vindt kent een stijgende lijn. Zo’n 85% van de activiteiten en evenement vindt plaats in hotels. De vooruitzichten van het MICE-segment zijn uiterst positief. Zakelijke reizigers hebben andere eisen en verwachtingen van een hotelovernachtingen. De juiste dienstverlening, bijpassend service niveau en aangepaste voorzieningen en faciliteiten kunnen een hotel extra onder de aandacht brengen van deze doelgroep. Tegenover de zakelijke markt staat het feit dat Praag nog altijd een betaalbare vakantiebestemming is voor de toerist die de stad bezoekt. Als hotelier kunt u hierop inspelen door faciliteiten en voorzieningen af te stemmen op de reiziger die behoefte heeft aan net dat beetje extra luxe tijdens een welverdiende vakantie.

5. Kan ik een hotel in Praag kopen en direct verkopen of verhuren

Een hotel kopen is niet hetzelfde als een hotel uitbaten. Als investeerder kunt u overwegen een hotel te kopen in Praag en dit gelijk terug te verhuren aan de verkoper. Het komt geregeld voor dat bestaande hoteleigenaren een zekere investeringsbehoefte hebben en niet bij een bank willen aankloppen. Sale en leaseback zet bakstenen om in een kapitaalinjectie, waarmee een gewenste investering gedaan kan worden. Als investeerder heeft u de zekerheid dat u inkomsten creëert uit de huuropbrengsten en niet zelf verantwoordelijk bent voor de exploitatie. Het aangekochte hotel direct weer op de markt brengen en verkopen is ook een mogelijkheid.

7. Wat zijn punten van aandacht bij het kopen of verkopen van een hotel in Praag?

De achtergrondgegevens van het hotel zijn voor iedere investeerder of vastgoedbelegger belangrijk. Van de bedrijfsresultaten van voorbije jaren tot de ontwikkeling van de bezettingsgraad en alles wat daartussen zit. Steeds vaker kijken investeerders ook naar reviews van gasten. Reviews dragen in een zeker opzicht bij aan de waarde van een hotel. Als u uw hotel wilt verkopen is een rapportage van onmisbaar belang. Besteed daarbij ook aandacht aan de locatie, bereikbaarheid, ontwikkelingen en voorzieningen in de buurt van het hotel. Zijn er plannen voor vernieuwing of verbetering op het gebied van bestaande infrastructuur? Welke plannen heeft een stadsbestuur voor de komende jaren? En hoe ontwikkeld de hotelsector zich de komende tijd?

8. Hoe stel ik een rapportage op voor geïnteresseerde kopers en/of investeerders?

Investment Corporation Holland kan u daarbij van dienst zijn. Onze ervaren adviseurs hebben kennis van de internationale hotelvastgoedsector en weten in welke gegevens een koper of investeerder inzage wil hebben. Afhankelijk van uw wensen om het hotel definitief te verkopen of om gebruik te maken van een sale en leaseback constructie begeleiden onze adviseurs u gedurende het gehele verkoopproces. Dat houdt in dat we samen met u bekijken welke gegevens belangrijk zijn voor een koper en/of investeerder. Dit kan eventueel in samenspraak met uw fiscaal adviseur en/of accountant.

9. Wat moet ik nog meer weten over een hotel kopen of verkopen in Praag?

Praag kent een gevarieerd hotelaanbod. Zowel zelfstandige hoteluitbaters als gerenommeerde internationale ketens zijn in de stad met een of meerdere vestigingen vertegenwoordigd. Hotelketens en hotelinvesteringsmaatschappijen kopen en verkopen op regelmatige basis in bedrijf zijnde hotels. Voor investeerders kan dit interessant zijn. U koopt immers een bedrijf dat volledig operationeel is. Het is overbodig om de exploitatie vanaf nul op te bouwen. U kunt zich richten op het aantrekken van nieuwe gasten en bestaande gasten te laten terugkeren. Wilt u meer advies ontvangen over de mogelijkheden van een hotel in Praag als investering? Een goede voorbereiding behoedt u voor tegenvallende en verliesgevende resultaten. Investment Corporation Holland zet samen met u een zoekprofiel op en begeleidt u gaandeweg het proces. Van het zoeken naar een geschikte overname kandidaat of investeringsmaatschappij tot het onderhandelen over de voorwaarden van een overeenkomst. Veel is mogelijk. ICH werkt op basis van no cure no pay, en stelt u belang altijd voorop.